Ujian Allah

Bismillahirahmanirahim
Allahumma salli ‘ala Muhammad wa Ali Muhammad

Assalamualaikum w.b.t. dan salam sejahtera
Alhamdulillah
*************

Ehem! ... *betulkan suara* Dunia ni medan perjuangan. Bukan namanya dunia kalau kita tak diuji. Selamat meneroka pengembaraan mengutip cebisan-cebisan semangat untuk meneruskan saki baki kehidupan dunia ini. ~
" Dalam 'exam', kita belajar terlebih dahulu kemudian baru diuji tahap pengetahuan kita.
tapi, dalam menjalani kehidupan dunia ini, kita diuji terlebih dahulu kemudian barulah belajar daripada ujian tersebut. "

Begitulah uniknya perancangan Allah. Apa-apa sahaja yang ada di dunia ini, semuanya adalah ujian. Mendapat kesusahan itu ujian dan mendapat kesenangan juga merupakan ujian. 
Sekarang kan musim result exam keluar, so akak zu bagi contoh ikut situasi sekarang lah ye, dik? Misalnya, tika diberi keputusan peperiksaan yang baik, Allah uji kita dengan 'kesyukuran'. Terus lalai dan leka untuk mengingati pemberian-Nya mahupun terus mengucap hamdallah *alhamdulillah*. Adakah hamba-Nya tetap bersyukur dengan nikmat kecemerlangan dan kejayaan? Adakah kita menggunakan 'tiket cemerlang' untuk berbakti pada jalan-Nya? dan... tika kita diuji dengan 'indahnya' sebuah kegagalan, adakah kita masih mampu tersenyum? Mensyukurikah kita dengan kegagalan yang sementara itu? Adakah kita manusia yang cepat melatah apabila diuji dengan kegagalan? atau kita masih tenang dengan senyuman? Adakah kita masih mampu membantu orang lain yang sedang kesedihan? Adakah kita mampu untuk mambantu mereka dengan kata-kata semangat? Dimanakah kita tika ujian Allah datang menyapa?  

Hah!!! Dari ujian itulah keimanan kita diuji dan teruji. Adakah kita manusia yang hanya bersyukur tika senang sahaja? atau kita mensyukuri setiap saat yang diberi-Nya?
Ada seorang sahabat akak ni, dia sulalu selalu dapat result tak berapa bagus. Dia tak sedih sebab result tapi dia sedih bila ibu dia kecewa sangat tengok result dia. Daripada boleh tahan nangis terus tak boleh tahan dan fikir bukan-bukan. Setiap kali exam dia mesti nangis sampai lebahm-lebam mata. Takut sangat ibu dia kecewa lagi. Tahu lepas tu apa yang dia buat? dia selalu mengadu pada Allah. Minta maaf pada Allah sebab tak dapat bahagiakan ibu dan abah dia.
*kuncinya: kembali pada Allah*
Bila kita diuji, kita rasa sedih teramat sangat dengan ujian itu. Rasa ingin menangis sepuas-puasnya dan meraung dengan harapan agar DIA mendengar kesakitan yang kita alami.
Dik... ooo dik, jangan lah meraung sampai tak ingat akhirat. Allah Maha Mendengar. Cukuplah awak tenangkan hati, ambil masa bersama DIA di keheningan malam untuk bermunajat pada-Nya. Mungkin juga ada sebab kenapa awak dapat result macam tu. Mungkin awak dah rajin pulun habis belajar tapi awak lupa tunaikan tanggungjawab sebagai hamba-Nya. Mungkin juga awak dah fokus masa belajar tapi awak lupa hormat mak ayah awak. Mungkin juga awak dah susah payah baca buku tapi awak lupa berdoa dan bergantung harap hanya pada-Nya. Itu hanya contoh semata-mata. Banyak sangat sebenarnya kemungkinan yang mungkin kita semua terlepas pandang.


Setiap orang diuji. Cuma ujian setiap orang itu berbeza, bergantung pada kemampuan dia. Allah uji awak dengan kegagalan hari ini, DIA tahu awak mampu bangkit selepas ini, dik.
That's why we shouldn't judge others as we don't know what they're going through.


Sifat manusia memang ada perasaan sedih. Sedih adalah lumrah. Kalau tak pandai sedih tu ada problem lah orang tu dengan perasaan nya. Bersedih tak semestinya meratap. Boleh menangis cuma awak JANGAN meratap meraung kesedihan tu.
 
Nangis lah dik *sambil usap bahu tenangkan awak*. nangislah, tak salah pun. Air mata ni boleh tolong keluarkan kecewa. Jadi lepas ni boleh teruskan dengan azam baru. Sedih tu fitrah manusia. We are human, not an angel. Ada masa kita mesti sedih. Tangisan kesedihan tu boleh tapi jangan lama-lama, nangis yang berlebih-lebih tu yang mungkin bawa mudarat pada diri sendiri. Mungkin juga kalau sedih berpanjangan benda tu tak akan mengubah segalanya melainkan kita berdoa usaha bangkit. Macam mana kita kawal kesedihan tu yang penting. Masa meratapi kejatuhan dah habis. Sekarang masa untuk bangkit.
Kita memang tak akan terlepas dari masalah. Hanya Allah tempat kita mengadu. Semoga kita sama-sama dapat mengatasi masalah ini dengan kekuatan dari Allah. Mohon lah agar Allah mencampak kan secebis kekuatan-Nya buat kita untuk menempuhi ranjau kehidupan ini.
Kita meminta kepada Allah untuk secebis kekuatan,
tetapi Allah beri kita kesukaran untuk membuatkan kita tetap kuat mengharungi segala dugaan,
Kita meminta kepada Allah untuk secebis kebijaksanaan,
tetapi Allah beri kita masalah untuk kita menyelesaikannya dengan panduan dari-Nya ,
Kita meminta kepada Allah untuk sebuah keteguhan hati dan iman,
tetapi Allah beri kita insan-insan yang mengkritik kita dengan pelbagai ragam untuk kita tetap teguh berdiri,
Kita meminta kepada Allah untuk sebuah keyakinan diri,
tetapi Allah berikan pelbagai ujian untuk ajarkan kita keyakinan diri,
Kita meminta kepada Allah untuk sebuah keberanian, tetapi Allah beri kita halangan untuk kita belajar beranikan diri mengatasi halangan tersebut,
Kita meminta kepada Allah untuk sebuah ketabahan,
tetapi Allah beri kita pelbagai keperitan hidup untuk terus tabah menjalani ranjau-ranjau kehidupan,
Kita meminta kepada Allah untuk sebuah cinta dan kasih sayang, tetapi Allah beri kita insan-insan yang bermasalah untuk kita membantu dan berikan insan yang tulus untuk didampingi ,
Kita meminta kepada Allah untuk sebuah nikmat,
tetapi Allah beri kita kesusahan demi kesusahan untuk kita hargai nikmatnya setelah bersusah payah merasai peritnya perjalanan mencari Tuhan
Benarlah!
Kadang kala kita tak dapat apa yang kita mahu dan ingini,
tetapi kita sentiasa dapat apa yang kita perlu.
*kenyit mata*
Tuhan memberi peluang kepada sesiapa saja yang berusaha kuat. Kejayaan dan kelemahan sebenarnya berkait dengan sikap dan cara kita berfikir dan berusaha. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Kita boleh berjaya sebenarnya. Yang penting jangan cepat putus asa. Putus asa memang lumrah kehidupan tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit semula. Jadikan agama tempat kita bergantung semasa susah senang dengan melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba Allah. Manusia memang banyak buat kesilapan. Insaf (sedar), beristighfar dan usaha lah untuk perbetulkan kesilapan tu. Kita asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang kita tidak tahu, kita belajar, minta tolong daripada orang lain. Jangan malu. Kita bukannya mencuri. Kita usaha. Sikap pemalas dan pemalu ni kita kena atasi. Bila dah Berjaya nanti kita bolehlah bantu orang lain yang memerlukan. Kita ni hamba Allah, manusia biasa yang boleh menjadi luar biasa jika ada usaha yang berlipat ganda. Tuhan jadikan manusia semua sama je. Tahap kematangan dan ketaqwaan yang membezakan antara kita. Kita semua boleh Berjaya macam orang lain, bahkan lebih lagi asalkan kita tekun dan bersungguh-sungguh dalam usaha. Kenalilah kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Apa yang kita belum mampu buat, minta tolong orang lain bantu. Sudah pasti memakan masa, tiada jalan singkat. Tapi bila dah Berjaya nanti kita juga yang gembira. [ jangan sampai lupa Tuhan]. Bila dah Berjaya, turun lah lihat mereka yang masih berusaha mencari kejayaan . Bantu mereka. Allah beri rezeki kejayaan pada kita masa tu untuk kita bantu orang lain. Rezeki tu bila-bila masa DIA boleh ambil balik.
Petikan kata-kata dari buku BATU BATA KEHIDUPAN by HILAL ASYRAF, "Sesungguhnya pertolongan Allah sangat dekat selagi kita berpegang teguh pada agama dan patuh perintah Allah."

Untuk menerima segala takdir-Nya memang bukan mudah. Dalam hidup kita tak ada button 'pause' untuk hentikan perjalanan hidup ni, kita hanya perlu sediakan kekuatan fizikal dan mental untuk terus bertahan dengan pertolongan-Nya. 

Redha senang untuk di ucap tapi payah untuk dibuat, Allah tengok usaha, natijah (hasilnya) DIA yang tentukan. Usaha lah sampai redha. Katakanlah awak dah usaha untuk redha tapi at the end teringat jugak balik kesedihan tu. Tak pe *senyum*. teruskan usaha tu. Teruskan, teruskan dan teruskan. Kena kuat! sebab this is not end here. Banyak lagi cabaran yang mungkin we will do it excellently in the future. Akak faham perasaan tu. Tapi in sha Allah ada tempat lain yang awak boleh ubat kekecewaan awak. Just dont step back but step ahead. Mungkin rezeki awak bukan di sini dik tapi kat tempat lain, kan? Kadang akak pun sama dik, tapi kita kena percaya mesti ada hikmah Allah tak bagi apa yang kita nak dan harapkan sekarang. Mungkin esok, lusa, 5 tahun lagi, munkin masa awak dah kerja, dan mungkin juga di syurga nanti. Akak doakan awak semoga Allah clearkan hikmah untuk semua ini. Jadi kita semua akan lebih redha. Percayalah, most of the time, Allah akan fulfill kehendak kita ikut usaha kita, show more for this time okey *kenyit mata*

In sha Allah, ada usaha ada hasilnya. Alhamdulillah, dah tu rezeki awak. Bersyukur. In sha Allah ada hikmahnya. Awak kena kuat. In sha Allah ada jalan lain nak berjaya. Relaks k. Dah buat yang terbaik kan. Memang! mula-mula memang susah nak terima dengan redha, nak terima qada' qadar, tapi awak cubalah. sebab Allah sentiasa ada... cuba ye. Akak doakan awak berjaya dunia akhirat.
 
So, apa pun result, kita kena bersyukur pada Allah. Dapat banyak A pun ujian, dapat sikit A pun ujian. Allah Maha Mengetahui mana yang lebih baik untuk kita semua. Semuanya pasti terkandung hikmah. Ini ujian Allah untuk kuatkan keimanan awak. Jangan sesekali putus asa dari rahmat Allah. In sha Allah, DIA akan hadirkan insan-insan yang mengambil berat untuk sentiasa ada bagi sokongan. Akak sayang awak ketat-ketat.

Semangat dik semangat!
Bertahan selagi mampu dik. "Jangan kamu sangka kamu beriman sekiranya kamu tidak diuji". Allah sayang awak. Biasanya, bila kita sedih, solat kita lebih khusyuk, ibadah kita lebih banyak. Supaya awak tak larut dalam kesedihan, sentiasa lah ingat kesedihan yang melampau menyebabkan syaitan mudah nak cucuk jarum goda kita.
Ingatlah kembali... Ujian Nabi lagi teruk, lebih mencabar. Bersyukurlah kita hanya diuji dengan result. Cuba bayangkan kalau Allah uji dengan kematian orang yang kita sayang... pasti kita tak dapat nak tahan emasikan? atau DIA uji kita dengan fitnah atau seksaan. Pasti kita tak mampu harunginya.



Cuba awak baca tafsir surah dhuha. Mesti rasa lega dengan janji Allah.




" teguhkanlah jati diri menuju Ilahi"

Saat diuji, pesan pada diri: kuatkan iman, cekalkan hati, tabahkan diri. Kuncinya: solat dan doa.

Apa-apa pun yang berlaku Allah sentiasa ada bersama kita. For sure! saat diuji memang terasa keperitannya. Tapi pujuklah diri dengan surat cinta-Nya dan janji-janji-Nya. Sesungguhnya! Allah tak pernah memungkiri janji-Nya.

Ingat!...

"selagi roh masih dijasad, selagi itu kita akan diuji"


 Saat saya diuji awak ingatkan saya, saat awak diuji saya ingatkan awak.
Alhamdulillah. Semoga kita sentiasa dalam lembayung rahmat Allah.
Aamiin.

# Biar sekarang kita banyak pengalaman merasai keperitan dan kepayahan dalam kegagalan sebelum berjaya mencapai kejayaan yang gilang gemilang. Nanti-nanti bila dah berjaya boleh bantu orang lain pula yang menghadapi kegagalan. At least, awak dah ada pengalaman dan pernah merasai kesukaran itu.

Sekadar perkongsian perasaan dan pengalaman.
So all the best and do better. Good luck untuk exam seterusnya. Do your best and let Allah do the rest.
Akak tembak awak dengan doa dari jauh k.

No comments:

Post a Comment