#1 Biar HATI ini IMAN jaga


Hati. Di situlah letaknya kita. Tanpa hati kita akan sunyi. Dalaman hati itu perlu kita isi dengan iman kerana ia bagai cahaya penyuluh kehidupan insan. Manusia itu sentiasa diuji. Kadang imannya naik dan kadang imannya turun. Namun, jangan terleka. Andai kita tersedar dari kelekaan dan kelalaian sepantasnya kita perlu beristighfar. Tanpa iman manusia seperti di awang-awangan sahaja. Jangan dilupa! Tanda iman itu, petunjuk dari Allah. Mintalah selalu pada-Nya agar DIA sentiasa menjaga hati kita.

            Dengan kasih sayang-Nya, DIA memberi iman kepada hati kita agar sentiasa utuh dan teguh walau diuji dengan ujian yang mencabar. Hati dan iman sering diuji kerana DIA ingin kita beramal dengan sebenar-benarnya bukan hanya kepalsuan semata-mata. Justeru, letakkan hatimu pada tempat yang sewajarnya. Biar hati ini, Allah yang pegang.

            Apabila hati itu suci, maka baiklah segalanya. Akhlak yang baik itu datangnya dari hati yang penuh dengan keimanan. Jangan sia-siakan hatimu dengan perkara yang hanya akan menjejaskan masa depanmu. Pelihara dan jagalah hatimu dengan didikan iman yang sempurna. Perbanyakkan istighfar walau di mana kita berada kerana Allah tahu apa yang ada dalam hati setiap hamba-Nya.

            Rasa kosong? Mungkin tika itu hatimu merindui iman untuk berada di sisi. Bergerak pantaslah dengan memohon kepada Allah agar hati itu ditemani dengan iman. Jangan biarkan hatimu terpisah dengan iman! Takut nanti ia menjadi keras. Dekatkan hatimu dengan kalimah-kalimah Allah. Damaikan hatimu dengan janji-janji Allah. Allah tidak akan memungkiri janji-Nya. Allah mempunyai 99 nama sebagai bukti DIA berkuasa atas segalanya. Begitu juga dengan hati ini. Andai hati sakit, rawatlah ia. Jangan sampai ia malarat hingga tidak mengenali temannya iman.

Marilah kita sama-sama menguatkan iman dengan doa-doa ini :

“Ya Allah, wahai Tuhan kami, hidupkan kami dengan iman, matikan kami dalam iman, serta masukkan kami ke dalam syurga bersama-sama iman.”

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada Kami,dan kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi."

"Ya Allah, janganlah Engkau bolak-balikkan hati-hati kami setelah Engkau memberi hidayah pada kami."

"Ya Allah, matikanlah kami dengan sebaik-baik kesudahan dan janganlah Engkau tamatkan keatas kami dengan seburuk-buruk kesudahan"

Aamiin ya robbal ‘alamin.

No comments:

Post a Comment